ART&FILM #05: The Melt Goes On Forever: The Art & Times Of David Hammons
Maandag 17 maart om 20u35
Regie: Harold Crooks & Judd Tully
USA 2022, 101 min.
‘THE MELT GOES ON FOREVER’ is een uitmuntende docu over het vaak onderbelichte maar altijd zeer boeiende kunstparcours van de Afro-Amerikaanse artiest David Hammons.

Een mogelijke reden waarom Hammons’ kunst altijd wat onder de radar is gebleven is misschien omdat ze in geen enkel hokje past, en tegelijk een diepe – vaak subversieve – kritiek levert op zowel de Amerikaanse maatschappij als de elitaire kunstwereld.
Door zijn hele leven lang van medium en genre te veranderen (van sculpturen tot conceptuele kunst, van body prints tot videokunst en performance art) en invloeden uit alle richtingen te absorberen (in zijn werk zijn de meest uiteenlopende links te traceren, zowel naar Marcel Duchamp als Bruce Nauman, Charlie Parker, Gordon Matta-Clark, Yves Klein of de rapper Kool Moe Dee) heeft hij geen éénduidige en makkelijk aan de man te brengen stijl.
En dat Hammons geen interviews geeft en er weinig tot niks over hemzelf bekend is, helpt natuurlijk ook niet bij de promotie van zijn werk.
Ook in deze docu komt Hammons zelf niet aan het woord (behalve dan door zijn kunst, uiteraard), maar wordt zijn parcours wel helemaal getraceerd van bij het begin, bij de opstand in het Watts-getto van LA in 1965, een rebellie tegen het racistische politiegeweld die dagenlang zou duren, en die alleen door de inzet van 14.000 National Guards bedwongen kon worden.
Zijn verbondenheid met de anti-racistische en Black Power-zaak blijft tot vandaag een onlosmakelijk deel van zijn werk: zijn bekendste creatie is de ‘African-American Flag’, en de Black Lives Matter-beweging adopteerde zijn ‘In The Hood’ als visueel symbool.
Toch weigert Hammons zich ook daar in één hokje of hoekje te laten duwen, en pakt hij ook andere onderwerpen aan: zijn idee over de door galerieën, handel en marktprijzen gedomineerde kunstwereld bijvoorbeeld gaf hij weer door een eigen kraampje te installeren tussen straatverkopers in Manhattan, waar hij zijn zelfgemaakte sneeuwballen aan de man bracht in een ‘Bliz-aard Ball Sale’.
Kortom: zowel de man, de kunstenaar, zijn kunst én de docu zijn zéér de moeite om te komen ontdekken.
Lezing: Melissa Mabesoone

Melissa Mabesoone is beeldend kunstenaar, acteur en regisseur. Tijdens deze interactieve lezing/workshop zal Melissa het hebben over hoe ze met genderstereotiepe rollen omgaat in haar praktijk en die van buren (het collectief dat ze in 2012 met Oshin Albrecht oprichtte). Ze zal tevens haar recente onderzoek naar de mogelijkheden en begrenzingen van drag toelichten. Drag is een kunstvorm die we voornamelijk kennen door drag queens, maar evengoed schittert als die ten uitvoer wordt gebracht door drag kings, drag queers en drag creatures. In haar onderzoek duikt Melissa Mabesoone in de geschiedenis van drag kings en verschillende vormen van mannelijkheid.
ART & FILM extra
YOKO OSHA: VOLUME II
Regie: Lazara Rosell Albear / 2017, 50′
ZATERDAG 15 FEBRUARI vertonen we om 19u00:
‘YOKO OSHA: VOLUME II’ is het tweede hoofdstuk van een trilogie waaraan de Belgisch-Cubaanse artieste Lázara Rosell Albear 14 jaar geleden begon.
De film is een gelaagd, intimistisch en subjectief zelfportret over haar terugkeer naar de wereld van de Santeria van de Regla de Osha op Cuba.
Deze vroeger door de regering verboden cultus heeft de jongste 20 jaar meer en meer volgers uit alle lagen van de bevolking aangetrokken.
De film versmelt diverse stijlen, van twintig jaar oude found footage Hi8 uit Benin tot met een mobieltje geschoten beelden: het resultaat is een eclectisch geheel dat verschillende facetten van de ceremonies samenbrengt.

Lazara Rosell Albear combineert heden met verleden en toekomst, en het individuele met het collectieve. De soundtrack bestaat volledig uit field recordings die in La Habana opgenomen zijn: die ongeziene klankenrijkdom wordt dan ook nog eens aangevuld met een live performance van de artieste.
Lázara Rosell Albear studeerde af aan het KASK in Gent, en is medestichter van MahaWorks.
Ze combineert in haar werk een veelheid aan expressiemiddelen: performance art, film, tekeningen, installaties en muziek – zo speelt ze niet alleen drums en percussie, maar ook trompet, shô en elektronica.
ZATERDAG 15 FEBRUARI om 19u00
TICKETS aan de kassa in de Kunsthal!
Vooraf om 18u rondleiding in De Garage
Achteraf om 20u live muziek-performance door Lazara Rosell
Een Art & Film-vertoning
i.s.m. Kunsthal Mechelen en Academie Mechelen.
ART&FILM #04: DAHOMEY van Mati Diop – Maandag 10 februari 2025 om 19u
In november 2021 staan 26 kunstschatten van het koninkrijk Dahomey op het punt Parijs te verlaten, om terug te keren naar hun land van herkomst: het huidige Benin.

Samen met duizenden andere artefacten werden ze in 1892 door Franse koloniale troepen geplunderd. Maar hoe moet je je verhouden ten opzichte van de schatten van je voorouders, in een land dat tijdens de afwezigheid van die schatten helemaal veranderd is? Het debat woedt onder de studenten van Benin…
Met een originele mix van docu en fictie, geeft Mati Diop (bekend van ‘Atlantique’) het woord aan een jonge generatie, en laat hen (en de kijker) reflecteren over dekolonisering en restitutie.
Bekroond met de Gouden Beer op het Filmfestival van Berlijn!
Filmhuis – Cultuurcentrum Mechelen i.s.m. Collectief Kanaga vzw & Mechelen Mondiaal
ART & FILM i.s.m. KUNSTHAL: CETTE MAISON zaterdag 18 januari 2025 om 19u
Een film van Miryam Charles (CAN-Haiti 2008, 73′)
In het kader van de expo ‘THE LAST PLACE THEY THOUGHT OF’ in Kunsthal Mechelen is, in samenwerking met de Academie, een filmluik verbonden, gecureerd door het collectief BLACK ARCHIVE, dat bestaat uit Maxime Jean-Baptiste, Eden Tinto Collins, Sofia Dati en Stéphane Gérard. Verspreid over drie zaterdagen zal het BLACK ARCHIVE-programma te zien zijn in het Filmhuis.

Miryam Charles is een regisseuse en producer van Haïtiaanse afkomst die momenteel in Montreal woont. ‘Cette maisonN’ is haar debuutfilm, die in première ging op het Festival van Berlijn. Sindsdien werd de film opgepikt door talloze festivals wereldwijd. Haar bekroonde werk onderzoekt thema’s als emigratie en de erfenis van de kolonisatie.
Een tienermeisje wordt dood in haar slaapkamer aangetroffen.Alles wijst op zelfmoord, maar het autopsierapport brengt andere feiten aan het licht. Tien jaar later gaan de regisseur en familie van de tiener op zoek naar het verhaal achter deze nooit opgeloste misdaad. De film onderzoekt de relatie tussen de veilige haven die de huiselijke ruimte is (of zou moeten zijn) en het geweld dat die veiligheid in gevaar kan brengen.
ART&FILM #03: APOLONIA, APOLONIA
Maandag 13 januari 2025 om 20u30
Een film van Lea Glob over de jonge kunstenares Apolonia Sokol (DK 2023, 116′). In 2009 ontmoet de Deense filmmaakter Lea Glob de jonge kunstenares Apolonia Sokol.

Omdat het leven van Apolonia uit het Grote Kunstenaarssprookjesboek lijkt te komen (geboren in een Parijs’ theater, opgegroeid in een kunstenaarsgemeenschap, studerend aan de meest prestigieuze academie van Europa, bohémien, hip en getalenteerd….) begint Lea Apolonia te filmen.
Maar hoe langer ze haar filmt, hoe meer het sprookje begint af te brokkelen: Apolonia leert dat een vrouwelijke kunstenaar nog altijd meer moet opgeven dan een man, en dat een eigen plekje in de kunstwereld zoeken een permanente worsteling is. Tijdens het filmen groeit er bovendien een speciale band tussen de documentairemaakster en de charismatische kunstenares: dertien jaar lang zal Glob Apolonia blijven filmen, ondertussen pratend over alle belangrijke zaken in hun leven – kunst, liefde, seksualiteit, geld en kapitalisme, het moederschap, de kwellingen en geneugten van het vrouw zijn, en hoe te slagen in een nog altijd patriarchale (kunst)wereld.
Beste Documentaire op het Internationaal Documentaire Filmfestival van Amsterdam (IDFA). Op de shortlist voor de Oscar voor Beste Documentaire.
Filmhuis, Cultuurcentrum Mechelen https://www.filmhuismechelen.be/review/apolonia-apolonia/
LEZING ADRIEN TIRTIAUX
Adrien Tirtiaux (°1980, Etterbeek, BE) is kunstenaar en ingenieur-architect. In zijn praktijk verbindt hij beide disciplines tot installaties en contextuele ingrepen die spelen met binnen en buiten, fictie en realiteit. Torens, bruggen, trappen, … – al dan niet functioneel – mobiliseren het publiek om aan zijn werk deel te nemen of te reflecteren.


Adrien inspireerde docent Beeldhouwkunst Rien Schellemans tijdens zijn studies beeldhouwen om buiten het klassieke kader van ‘het atelier’ en ‘het autonome kunstwerk’ te kijken. Zijn site-specifieke en contextuele sculpturale/architecturale benadering van de kunstpraktijk is een interessant uitgangspunt. Kunst als een direct en ruimtelijk antwoord op de omgeving. https://www.adrientirtiaux.eu
Woensdag 27 november 2024 om 19u30 in Kunsthal Mechelen, De Garage, Onder-Den-Toren 12, 2800 Mechelen (Vrije toegang)
ART&FILM #02: GAMLET
In ‘GAMLET’ volgen we Gamlet Zinkivskyi, de beroemdste Street Artist van Oekraïne. Toen de Russen met een colonne tanks het land binnenvielen, kreeg Gamlet van zijn commandant het bevel om te blijven schilderen. Humor is zijn krachtigste wapen.

Een jaar na die grootschalige inval van Rusland ging de Belgische regisseur Jan Beddegenoodts met Gamlet en zijn beste vriendin Nastia op stap door het geteisterde, verscheurde land, en ontmoeten we soldaten en andere kunstenaars die hem inspireren. Allemaal proberen ze op hun manier hun leven voort te zetten in een onmogelijke situatie – ‘Broken but not destroyed’. Ook Gamlet blijft ondanks de verwoestingen en de doden vastberaden kunst maken, in de overtuiging dat kunst, zelfs te midden van oorlog, een verbindende kracht is.
‘GAMLET’ is een roadmovie (41’) met kunstenaars en soldaten door een land in oorlog, en een document over de veerkracht van de menselijke geest.
Dinsdag 19 november 2024 om 18u45 & Maandag 2 december 2024 om 19u30
Filmhuis, Cultuurcentrum Mechelen – www.filmhuismechelen.be/vertoning/art-film-gamlet/
Venetië
60ste Biënnale van Venetië 2024
Reis #1 van 20 tot 24 oktober 2024 (volzet)
Reis #2 van 24 tot 28 oktober 2024 (volzet)

De Biënnale van Venetië van 2024, met als thema ‘Foreigners Everywhere’, loopt van 20 april tot 24 november 2024. Deze editie, samengesteld door Adriano Pedrosa, benadrukt diverse verhalen, van hedendaags tot historisch, waarbij de nadruk wordt gelegd op de genuanceerde ervaringen als buitenlander in de onderling verbonden wereld van vandaag.
De centrale tentoonstelling in de Giardini en het Arsenale toont werken van meer dan 330 kunstenaars. De selectie omvat een breed spectrum aan kunstenaars, van opkomende talenten tot gevestigde figuren, waaronder Beatriz Cortez, Olga De Amaral en Yinka Shonibare, naast een speciale erkenning van invloedrijke historische kunstenaars zoals Frida Kahlo en Diego Rivera.
Daarnaast zijn er natuurlijk meer dan 80 nationale “paviljoenen” verspreid over de Giardini (29 stuks), het Arsenale (23) en over de ganse stad nog eens meer dan 30 locaties. Het Belgisch paviljoen wordt bevolkt door ‘Petticoat Government’, een collectief rondom Simona Denicolai & Ivo Provoost, Antoinette Jattiot, Nord en Speculoos. In het kader van de Biënnale van Venetië 2024 stellen ze een multidisciplinair scenario voor met bestaande folkloristische reuzen en reuzinnen, die geleend zijn van diverse gemeenschappen in België, Frankrijk en Spanje. Bij de Noorderburen is ook een collectief rond Renzo Martens te zien, CATPC. Andere kunstenaars in landenpaviljoens zijn o.a. First Nation Archie Moore (Australië, winnaar van de Gouden Leeuw), Yael Bartana (Duitsland), Wael Shawky (Egypte), Oekraïense vluchtelingen in het Poolse paviljoen, Jeffrey Gibso (USA), Anna Jarmolaeva (Oostenrijk),…
In de stad vind je dan ook nog eens meer dan 30 “Collateral Events”.
Blikvangers daar zijn o.a. Berlinde De Bruyckere in de San Giorgio Maggiore, Ernest Pignon-Ernest (Fondazione Louis Vuitton), Julia Mehretu (Palazzo Grassi), Pierre Huyghe (Punta della Dogana), Christoph Büchel (Fondazione Prada).
En natuurlijk is er nog altijd Venetië zelf als het centrale kunstwerk!
We reizen met een groep van max. 40 personen/reis. We vertrekken met een ochtendvlucht (9u30) vanuit Brussels Airport naar Venetië Marco Polo. We varen met een private boot naar het prachtige viersterren hotel Indigo op het rustige Sant’Elena op amper 300m van de Giardini.
De terugreis is met een middagvlucht (om 14u terug in Brussel).
FINAL SHOW … in september 2024
Opening: donderdag 12 september 2024 vanaf 19 uurKunsthal @ Cultuurcentrum, Minderbroedersgang 5, 2800 Mechelen

Proclamatie afstudeerders Specialisatie
(om 19 uur in het Auditorium van het Cultuurcentrum):
Anna Van Landeghem, Anupama Gudjahur, Arlette Van Duysse, Barbara Pardon, Bea De Borger, Elena Salles, Erik Vanbillemont, Eva Van Heuverbeke, Frank Loomans, Gema Albiol, Guy Claessens, Ingrid Collet, Jeannine Van Hees, Karine Gutschoven, Katleen Vinck, Kurt Van Baekel, Marc Cnops, Marie-Jeanne Berghs, Nancy Peeters, Peter Simon, Philippe Fosse, Tom Gentij.
De tentoonstelling is gratis te bezoeken van 13 tot 15 en van 19 tot 22 september 2024 (van 13 tot 18 uur).



Karine Gutschoven

Jeannine Van Hees



















De studenten van de dagcursus schilderkunst aan de Academie Mechelen zetten hun talenten voor de tweede keer in de schijnwerpers in de Bleekstraat 7.
De naam Les XXV verwijst naar de kunstenaarsgroep Les XX, die mede door James Ensor werd opgericht. Les Moustiques speelt op een speelse manier in op de Circle Artistique, die ontstond na het uiteenvallen van Les XX. Want kunst mag ook weleens een beetje speels en luchtig zijn!
Kunstenaarscollectieven zoals dit hebben een dubbele rol: ze bieden niet alleen inspiratie en ondersteuning aan de leden, maar zorgen er ook voor dat het werk van minder bekende kunstenaars opgemerkt wordt. Ondanks de verschillende achtergronden, meningen en stijlen, delen de leden een gemeenschappelijk doel en versterken ze elkaar. Het is ook eigen aan zulke collectieven dat hun samenstelling in de loop der tijd kan veranderen, wat zorgt voor een dynamische en steeds evoluerende groep.
Oorspronkelijk geïnspireerd door het Ensor-jaar, groeide de expo uit tot een verkenning van Oostende, de zee, Ensor’s kleurenpalet en maskers. Maar de tentoonstelling toont ook unieke en individualistische werken en werken die een dialoog aangaan met het prachtige pand en zijn vele architecturale details.
Onder de curatorschap van docente Sacha Eckes presenteren deze (ongeveer) XXV Moustiques een gevarieerde en boeiende kunstervaring.
Kom langs en ontdek het frisse talent van deze opkomende kunstenaars. Jouw bezoek biedt hen waardevolle ondersteuning en laat je een unieke kunstervaring zien. We hopen je daar te zien!
LES XXV MOUSTIQUES
Katleen Bosteels, Pat Busselen, Marc Comyn, Marie Claire Cuylits, Chris De Bock, Mireille Desmet, Patricia D’Haese, Martine D’hont, Brian Garston, Lucas Geerts, Agnes Geijskens, Marijke Goovaerts, Lieve Hertens, France LeJeune, Edith Leyssens, Yinan Liu, Anne Merckx, Magda Meskens, Anna Plaskie, Annick Peremans, Fien Puttemans, Elena Salles, Annemie Van Asbroeck, Klaartje Vandermeulen, Evy Van Elsuwege, Tatiana Vasiloi, Johan Waes.
Bleekstraat 7, 2800 Mechelen
Vernissage op vrijdag 4 oktober van 18 – 21 uur
Open op 5, 6, 11, 12 en 13 oktober 2024 van 14 – 18 uur
(of op afspraak: 0473/86.60.48)














Mars UVRM – zondag 22 september 2024
In het kader van het 75 jarig bestaan van de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens (*) stapte de Mars UVRM op zondag 22 september door Mechelen.
De muziek werd geschreven en gecomponeerd door Simon Van Hoecke. De fanfare Toeterdonk uit Tildonk speelde de muziek onderweg. Op de start (Kazerne Dossin), de 4 stopplaatsen en het einde regisseerde Pier De Kock verschillende acts in het kader van de mensenrechten.
Verschillende (jongeren)ateliers van de Academie Mechelen creëerden kunstwerken voor deze stoet. Een selectie van de werken worden nu in de Academie getoond. Misschien herken je wel jouw oude eenzame sokken?






Meer info: https://www.toeterdonk.be/creaties/uvrm/mechelen/
(*) De Universele Verklaring van de Rechten van de Mens is een verklaring die op 10 december 1948 is aangenomen door de Algemene Vergadering van de Verenigde Naties om de Rechten van de mens te omschrijven.