Talentprijs Ernest Albert Grafiek 2022 voor Jasmien Leijnen
Ter bevordering van de kunst in het Mechelse en ter nagedachtenis van Ernest Albert, voormalig directeur van de academie, reikt de stad Mechelen jaarlijks een prijs uit. Alternerend is dat de Grote Prijs Ernest Albert voor professionele kunstenaars en de Talentprijs Ernest Albert voor (oud-)leerlingen van de Academie. Dit jaar is de Grafiekkunst opnieuw aan de beurt voor afstuderende en afgestudeerde leerlingen van de afdeling Grafiek.
Vanaf 24 april tot 29 mei kan je het werk van 10 kandidaten bewonderen in de Academie: Ekaterini Kaloudis, Gina Lagrou, Jasmien Leijnen, Anja Maes, Annemarie Mallaerts, Pol Spelmans, Lieve Strackx, Nico Tavernier, Liesbet Van Noten, Nancy Vander Linden.
De jury, bestaande uit Veerle Rooms, Bart Eyckermans, Marc Bourgeois onder het voorzitterschap van Hans Martens kwamen samen op vrijdag 20 mei 2022.
De jury stelt vast dat de selectie van alle (10) inzendingen voor de tentoonstelling een goede beslissing was. De ingezonden werken hebben allen een voldoende kwaliteit om in de tentoonstelling opgenomen te worden. Zo geeft de expo ook een goed beeld van de verscheidenheid van het medium grafiek en de rijke technische- en artistieke mogelijkheden.
De jury deed een gezamenlijke rondgang en besprak onder elkaar het werk van alle deelnemers. Daarbij bestede men zowel aandacht aan de technische uitvoeringen, de artistieke verbeelding, als de presentatie van het werk.
Na deze eerste ronde spitste de aandacht zich op een viertal kandidaten voor de eerste prijs. Na rijp beraad kan de jury zich unaniem vinden in de keuze van één kandidaat.
De Talentprijs Ernest Albert voor Grafiek 2022, en een cheque van 500 euro, wordt unaniem toegekend aan Jasmien Leijnen.
In het werk van deze deelnemer waardeert de jury:
- de benadering van het medium grafiek als een veld waar voldoende experimenteerruimte is
- een verdieping in de mogelijkheden van reproductietechnieken
- zoektocht naar combinaties tussen grafische en het picturale componenten
- een groot bewustzijn van de wijze van presenteren
- onderzoek en experiment staan niet op zichzelf, maar leiden naar een poëtische beeldvorming
Dit jaar werd er ook een jongerenprijs uitgereikt. Een groep van 12-jarigen uit de Middelbare graad gaf de meeste stemmen aan Ekaterini Kaloudis. Ze vonden het werk getuigen van een doorgedreven artistiek en zeer mooi proces. “Het is een heel coole collectie. Als je goed kijkt zie je kleine dingen in het kunstwerk. De tekenstijl is heel mooi en er zit kleur in en veel detail, je kunt er uren naar kijken.”
Art & Film #06: WHY WE FIGHT?
van Mirjam Devriendt & Alain Platel
BE 2021 – 98’
MAANDAG 9 MEI 2022 om 20.30u Filmhuis Mechelen
Tickets hier
In zijn voorstelling ‘Nicht schlafen’ (2016) ging Les Ballets C de la B-choreograaf Alain Platel op zoek naar wat wij als mensen toch blijken hebben met al dat vechten en al dat geweld.
In het verlengde van die indrukwekkende choreografie (op de muziek van Mahler) heeft Platel nu samen met fotografe-videaste Mirjam Devriendt een film gemaakt die de vraag nog duidelijker stelt: ‘Why We Fight?’
Drie dansers uit de voorstelling vertellen over hun ervaringen met geweld, zowel fysiek als psychologisch.
Hun observaties en opmerkingen worden afgewisseld met veel passages uit ‘Nicht Schlafen’, en met interventies van onder anderen kunstenares Berlinde De Bruyckere en filosofen Tinneke Beeckman en Philipp Blom.
Geleidelijk aan wordt duidelijk dat geweld vaak een uitlaatklep is voor ongenoegen dat niet op een andere manier geventileerd kan worden. En dat geweld onlosmakelijk deel uitmaakt van een democratie.
In ‘Why We Fight?’ kijken we samen met Platel en Devriendt niet alleen naar het geweld rond maar ook naar het geweld in ons: confronterend, maar ook boeiend en noodzakelijk.
Art & Film #05: PRISM
Van Eléonore Yameogo, An van Dienderen & Rosine Mbakam
BE 2021 – 78’
MAANDAG 25 APRIL 2022 om 20.30u Filmhuis Mechelen
In ‘Lili’, de vorige film van An van Dienderen, legde ze de cinematraditie van de ‘China Girls’bloot, vrouwen die gebruikt worden om – gezeten naast een kleurenkaart – de camera te kalibreren.
Die China Girls hadden één ding gemeen: ze hadden allemaal een porseleinwitte huid – yep, camera’s worden blijkbaar standaard afgestemd op een blanke huidskleur, wat ook nu nog allerlei problemen oplevert bij het filmen van mensen met andere huidskleuren.
In ‘PRISM’ borduurt van Dienderen voort op dit onderwerp, in de vorm van een filmische kettingbrief met collega-filmmakers Rosine Mbakam (uit Kameroen) en Eléonore Yameogo (uit Burkina Faso).
Begunstigt de camera de witte huidskleur? En zo ja: is filmische neutraliteit (laat staan objectiviteit) dan geen mythe?
Het zijn vragen waar de drie vanuit hun zeer uiteenlopende achtergrond en invalshoeken op hun eigen manier op ingaan, en die soms zeer verrassende antwoorden opleveren.
De film begint met een Zoom-conversatie tussen de drie, een segment dat op het eerste zicht nogal knullig en amateuristisch overkomt in een professionele documentaire, zeker omdat het gesprek verstoord wordt door technische problemen. Alleen blijken net dié bijzonder relevant te zijn in de hele discussie…
‘PRISM’ is een film die tot denken (en discussiëren) zet over film, filmtechnologie en inherent ingebouwd racisme dat ons onbewust omringt.
STUDIEREIS NAAR DOCUMENTA 15 KASSEL
7 > 11 juli 2022
Reserveer snel voor een bijzondere 5-daagse studiereis naar Documenta 15 in Kassel.
Laatste kamers > 690 € / p.p. op basis van 2-persoonskamer (de inschrijver zorgt zelf voor de kamergenoot).
In Kassel logeren we in een uitstekend en zeer goed gelegen 4-sterren hotel. We trekken 3 volle dagen uit voor de Documenta. Op de heenreis houden we halt in Duisburg, op terugreis bezoeken we Keulen.
Documenta 15 in Kassel
Vanaf 18 juni 2022 is Kassel weer het middelpunt van de internationale kunstwereld. Tijdens de documenta 15 worden 100 dagen lang de ontwikkelingen binnen de hedendaagse kunst gepresenteerd. De eerste documenta vond plaats in 1955 met als doel na te denken over de relatie tussen kunst en maatschappij. Na de verwoestende gevolgen van de Tweede Wereldoorlog was het tijd om de rol van moderne kunst nieuw te positioneren.
Het Indonesische principe: Lumbung
Elke documenta wordt door een andere curator samengesteld.
In het verleden waren dat ‘grote namen’ zoals Harald Szeeman (1972), Rudi Fuch (1987), Jan Hoet (1992), Okwui Enwezor (2002) of Adam Szymczyk (2017). Dit keer heeft het Indonesische collectief ruanggrupa de artistieke leiding. De rode draad in 2022 zijn de waardes en ideeën van lumbung (Indonesisch voor gemeenschappelijke rijstopslag). Het artistieke en economische model baseert op het collectief, het gemeenschappelijk opbouwen van hulpbronnen en de eerlijke verdeling. Op basis van dit principe wordt op elk niveau binnen het kunstevenement samengewerkt en het tentoonstellingsconcept verwerkt.
In plaats van de gebruikelijke ‘grote namen’ kiezen de curatoren van het Indonesische collectief Ruangrupa voornamelijk collectieven die met een eigen budget zullen gaan samenwerken met eigen partners. De aangekondigde documenta-deelnemers, onder wie de recent overleden Jimmie Durham als een van de weinige individuele kunstenaars, zijn verdeeld in groepen, zogenaamde mini-majeli’s (majelis is Indonesisch en betekent vergadering of raad). Ze hebben vaak al eerder met Ruangrupa samengewerkt en vervolgens in grotere rondes om beurten ideeën uitgewisseld. De groepen bestaan uit internationale cultuurwerkers (de nationaliteiten van de deelnemers worden niet vermeld, maar wel de tijdzone waarin ze leven).
De heen- en terugreis worden ‘gespijsd’ met bijzondere tussenstops die de busreis ook aangenamer maken. Op de heenreis bezoeken we in Duisburg het indrukwekkende door Herzog & de Meuron recent uitgebreide Museum Kuppersmühle en in het Lehmbruck Museum lopen er expo’s van Janet Cardiff & George Bures Miller, en Rineke Dijkstra. Op de terugreis bezoeken we in Keulen o.a. het prachtige door Peter Zumthor ontworpen Kolomba Museum.
FINAL SHOW
Vernissage 16 juni van 19-22u
Open 17, 18, 19 juni van 10u-18u
Open 23, 24, 25, 26 juni van 10-18u
Cultuurcentrum Mechelen
In de prachtige expozalen van het Cultuurcentrum tonen we werk van de afstudeerders in de Specialisatie graad (alle disciplines).Voor de meesten is dat een hoogtepunt na minimum 7 jaar studie. Voor velen is het echter ook een ’tussenhalte’, want eens je de smaak van de academie te pakken hebt, ben je hier niet zo vlug weg. Er zijn voldoende nieuwe uitdagingen aan de horizon, en op creativiteit staat er geen leeftijd.
De eindejaarstentoonstelling toont werk van Patricia Bols * Andrea Boogaerts * Stanislas Borowski * Sonia Caes * Karin De Coster * Nora De Coster * Ann De Ferm * Rita De Graef * Anne-Lise De Ruysscher * Edgard Diaz * Lieve Engelen * Wim Geerts * Peggy Geets * Marijke Goovaerts * An Horsten * Ekaterini Kaloudis * Nadia Kennes * Kristel Ketels * Jasmien Leijnen * Regi Leper * Marie Paule Luypaert * Carine Maes * Dirk Notebaert * Michael Pettifer * Greet Spenders * Lief Strackx * Nico Tavernier * Karla Theys * Annemie Van Aerschot * Yvo Van Cappellen * Noela Van Den Eeden * Pieter Van Wambeke * Dirk Vanmassenhove * Catharina Wynants.
IN-TEAM
Eindejaarstentoonstelling Atelier Textielkunst
Vernissage 17 juni van 19-22u
Open 18, 19, 20 juni van 10-17u
Open 24, 25, 26 juni van 10-17u
Bleekstraat 7, Mechelen
Het prachtige herenhuis in de Bleekstraat 7 is geen onbekend terrein meer voor de academie en de afdeling Textielkunst. Met meer dan dertig deelnemers krijg je in de tentoonstelling In-Team (lees ook: “intiem”) een rijk overzicht van wat er allemaal mogelijk is in het atelier textielkunst o.l.v. Jeannine De Raeymaecker. Er is zowel autonoom als in-situ werk te zien.
Met werk van: Sonia Caes, Claudine De Cat, Joke De Deyn, Marie-José De Donder, Katrien Delcon , Trees Driesens, Johanna Fontier, Lieve Geens, Karine Gutschoven, Tine Herremans, Ekaterini Kaloudis, Maryse Krutwage, Gina Lagrou, Marina Lenaerts, Monique Lenaerts, Miek Malfait, Sheila Punjabi, Marcella Reynaers, Karine Reynders, Marij Sarens, Gerda Schorreels, Kris Thys, Carine Toubhans, Mariette Vaganée, Carla Van der Elst, Andrea Van Geel, Agnes Van Humbeeck, Hilde Van Looveren, Karin Van Rompuy, Kristien Verhaeren, Viv Verhaert, Rie Vermeren, Rit Verstappen, Maria Verstraeten, Lut Vlassenbroeck, Monica Volckaerts, Lenaleen Waignein, Lut Weymans.
Droompaden
Expo Atelier Tekenen in de Sint-Pieter-en-Paulkerk
Open van 4 tot 26 juni 2022
Stilte is leegte en gemis. De kunstenaars van het atelier tekenkunst o.l.v. Line Boogaerts, Marit Rombouts en Lien Boelen hebben zich laten inspireren door de Sint-Pieter-en-Paulkerk.Ze brachten persoonlijk gemis en heimwee in beeld, anderen tekenden stilte in de natuur. Een slapend model was de inspiratie voor een aantal werken.
Deelnemende kunstenaars
Chris De Cock, Maitena Miniou, Emma Verstrepen, Maryse Willems, Arsalan Amiri, Danielle Raspé, Katleen Ghys, Guy Vankerckhove, Nancy Van Beersel, Wiether Van de Ven.
Sint-Pieter-en-Paulkerk, Keizerstraat 1, Mechelen https://torensaandedijle.mechelen.be/sint-pieter-en-paulkerk
POETICAL REPRESENTATIONS
Eindejaarstentoonstelling Multidisciplinair Atelier
Vernissage zaterdag 11 juni 2022 14u
Open 11, 12, 18 en 19 juni 2022
Stadhuis Grote Markt 21, Mechelen
Het Multidisciplinair Atelier o.l.v. Herman Van Ingelgem is opnieuw op zoek gegaan naar een verrassende locatie. Het nomadische atelier kan dit jaar terecht in een vleugel van het Mechelse Stadhuis. Er wordt werk getoond van niet minder dan 40 cursisten. In het multidisciplinair atelier worden kunstwerken en kunstenaars uit de moderne en hedendaagse kunst vaak als uitgangspunt genomen. Ze worden niet letterlijk nagebootst maar beschouwd als een uitnodiging om een persoonlijk onderzoek uit te bouwen. Bepaalde thema’s en beeldstrategieën worden onder de loep genomen om ze te analyseren, te interpreteren en zelf toe te passen. Deze methode laat toe om op een actieve manier kennis te maken met de hedendaagse kunst. Stap voor stap word je een creatieve participant.
Met werk van: Freddy Algoet, Annemie Andries, Roger Bertels, Rita Boon, Stanislas Borowski, Ilse Claes, Lieve De Bleser, Dien De Bruyn, Els Deckers, Tania De Meyere, Karolien Demot, Philippe Fosse, Eva Gheysen, Jacques Joris, Lotte Kolpa, Rit Lembrechts, Kris leys, Joel Lopez Burga, Johanna Martens, Jurgen Michiels, Lucovic Nyamabo Mulamba, Myriam Selleslagh, Katleen Sergeant, Peter Simon, Astrid Staes, Sidney Stoffels, Nancy Van Beersel, Melinda Van Berlo, Julie Van Craen, André Vandenbroeck, Tine Van den Eynde, Christa Van den Langenbergh, Wouter Vanderstede, Rik Van Kelst, Emy Van Reck, Hilde Van Riet, Sara Vermeylen, Tuur Verrezen, Maria Verstraeten en Marc Weeghmans.
OPEN ATELIERS
Vernissage 16 juni van 19-22u
Open 17, 18 en 19 juni van 10-18u
Academie Mechelen
Na twee “aparte jaren” kunnen we de deuren van onze ateliers opnieuw open gooien. Op donderdagavond zetten we onze afstudeerders op het podium tijdens de proclamatie en openen we de eindejaarstentoonstelling en kan je rondneuzen in alle ateliers. Ook op vrijdag, zaterdag en zondag kan je werken van onze leerlingen bewonderen en een praatje slaan met de docenten.
Ontdek alle afdelingen van de academie voor kinderen, jongeren en volwassenen: Schilderkunst * Tekenkunst * Beeldhouwkunst * Keramiek * Glaskunst * Multidisciplinair Atelier * Textiele kunsten * Grafiekkunst * Grafische vormgeving en illustratie * Digitale Kunsten * Initiatieatelier * Levend Model * Projectatelier * Cross-over Atelier * Studio Borgerstein * Kunstgeschiedenis * Ateliers voor kinderen (6-11j) en Jongeren (12-17j).
KERAMIEK bij mARTa
Vernissage 16 juni van 19-22u
Open 17, 18, 19 juni van 10-18u
Adegemstraat 93, Mechelen (voormalige Heilig Hartkerk)
Het keramiekatelier is één van de snelst groeiende afdelingen van onze academie. Tijdens de Open Atelierdagen breken ze graag uit de muren van de academie en stellen ze het werk uit de ateliers tentoon in de fantastische ruimte van de voormalige Heilig Hartkerk in de Adegemstraat 93 (op 5’ wandelen van de Academie). De ontwijde kerk heet nu mARTa en wordt de nieuwe culturele hotspot voor de buurt. Je kan er de werken bewonderen van de leerlingen uit de Keramiekateliers o.l.v. Ingrid De Geest, Greet Vercammen en Stijn Yperman.
Studiereis naar LA LOUVIÈRE – ROUBAIX – LILLE
Zondag 8 mei 2022
Keramis * La Piscine > Johan Creten * LaM Villeneuve dAscq > Agnès Thurnauer
Keramis, La Louvière > Trésors du Musée des Beaux-Arts et de la Céramique de Verviers
De overstromingen van 15 juli 2021, die Verviers en omstreken zwaar hebben getroffen, hebben de museale instelling van Verviers helaas niet gespaard. In afwachting van een toekomstige heropening heeft Keramis aan de Musea van Verviers een samenwerking voorgesteld die vorm krijgt in deze tentoonstelling, “Schatten van het Museum voor Schone Kunsten en Keramiek van Verviers”, zodat een selectie van keramiek- en glasstukken uit Verviers aan de bezoekers kan worden getoond.
Dankzij talrijke schenkingen, legaten, bruiklenen en aankopen hebben de collecties van de Musea van Verviers vandaag een van de opmerkelijkste keramiekverzamelingen van België. Chinees porselein, Duitse of Oostenrijkse producties, Brussels servies, blauw of gepolychromeerd Delfts aardewerk, Raerens steengoed, Duitse, Franse, Belgische of Luxemburgse stukken… de collectie keramiek bestrijkt de verschillende periodes, stijlen, technieken en continenten en neemt de bezoeker mee op een ontdekkingsreis door de geschiedenis van de keramiek en glaskunst.
La Piscine, Roubaix > ‘Johan Creten – Bestiarium’ & ‘Boris Taslitzky’
Johan Creten (geboren in 1963) draagt als meesterkunstenaar bij tot de vernieuwing van de keramiekkunst en wordt internationaal erkend om zijn werken – terracotta met email of dromerige bronscreaties – die een onrustwekkende vreemdheid uitstralen. Voor de tentoonstelling in Roubaix brengt de kunstenaar niet alleen twee emblematische werken uit zijn carrière – C’est dans ma nature (2001) en De Vleermuis (2015-2019) – maar ook een nooit eerder getoond geheel van zeventien beesten van keramiek: een everzwijn dat in bloederige modder vastgelijmd is, een vlieg die als een lijk in ontbinding lijkt te slapen, of nog, een pelikaan versteend door een onpeilbare triestheid.
Het museum brengt ook een eerbetoon aan Boris Taslitzky (1911-2005). Deze eerste grootschalige eenmanstentoonstelling van een vijftigtal, vaak monumentale schilderwerken, tal van tekeningen en een wandtapijt verwijst in eerste instantie naar de “geëngageerde” of “betrokken” kunstenaar. Hij pleit voor een “realisme met sociale inhoud” dat niet anders kan dan getuigen van zijn tijd.
LaM, Villeneuve d’Ascq. > Agnès Thurnauer
De Frans-Zwitserse kunstenares Agnès Thurnauer (° 1962, Parijs), ontwikkelt sinds de jaren 1980 haar picturale en sculpturale werk, waarbij ze in het bijzonder de relatie tussen ruimte en taal onderzoekt, met een zeer gevoelige relatie tot het schrift, dat ze bijna dagelijks beoefent.
De tentoonstelling begint met de ontmoeting van Agnès Thurnauer met het Spaanse stilleven ‘Sol y Sombra’ van Pablo Picasso, een van de meesterwerken uit de collectie van het LaM. Geconfronteerd met dit kubistische stilleven met zijn gedeconstrueerde ruimte, geconfronteerd met de woorden die erin gefragmenteerd zijn, wilde Agnès Thurnauer reageren door te beginnen met haar eigen gefragmenteerde letters die in de ruimte zijn uitgespreid: “Les Matrices”. Ze gebruikte voor het eerst glas om ze te maken.
DE VROUW DIE ZICH VERSLIKTE IN HAAR ONDERGOED
Opent Erfgoed Weekend 23 & 24 april
De tentoonstelling loopt tot woensdag 29 mei
Leve de verbeelding!
De kinderen van de lagere graad gingen in hun beeldateliers creatief aan de slag na het bijwonen van de theatervoorstelling DE VROUW DIE ZICH VERSLIKTE IN HAAR ONDERGOED in theater DE MAAN. Er werd getekend, geschilderd, geboetseerd, ontworpen en gebouwd.
Benieuwd naar het resultaat?
Wandel vrij binnen op de mini-expo en ontdek miniatuurwereldjes en kunstwerken in allerlei vormen, kleuren en dimensies!
23 & 24 april – Doorlopend van 13u-16u30 DE MAAN
Werken uit de klassen van Lien Boelen, Rien Schellemans, Véronique Mazimpaka en Sacha Eckes.
ART & FILM #4: STAGING SILENCE (3) van Hans Op de Beeck
‘STAGING SILENCE (3)’
Regie: Hans Op de Beeck
B 2019, 44 min.
MAANDAG 21 MAART om 19u
TICKETS voor deze vertoning HIER!
Een vertoning in het kader van Film & Stilte, het filmluik van het themajaar ZINDERENDE STILTE.
‘STAGING SILENCE (3)’ is de derde en laatste van drie kunstfilms die Hans Op de Beeck volgens telkens hetzelfde principe maakte: in elk van de films zien we twee paar anonieme handen die in een mini-filmset van enkele vierkante meter decors, rekwisieten en landschappen opbouwen en weer afbreken.
In deze personageloze, imaginaire miniatuurwereld (als we een Perzische kat even niet meetellen) beslissen de handen als een soort Deus ex Machina over leven of dood, over bloei en verval van de plaats.
Het resultaat is een mysterieuze, speelse, droomachtige en melancholische film.
De soundtrack is gecomponeerd en ingespeeld door de Engelse artiest en componist Scanner (a.k.a. Robin Rimbaud)
Zinderende Stilte vindt plaats met de steun van Mechelen Feest en de Nationale Loterij. In samenwerking met Academie Mechelen.
REMAKE
Dag van de Academies
19 februari 2022 van 10 tot 17u
Op zaterdag 19 februari staan in heel Vlaanderen de Academies voor muziek, woord, dans en beeld weer in de kijker op de jaarlijkse ‘Dag van de Academies’. Ook de Academie, de Beiaardschool en het Conservatorium van Mechelen doen mee en nodigen je van harte uit op deze feestelijk dag.
Van 10u tot 17u ben je welkom in het Cultuurcentrum, het Conservatorium en de Academie voor expo, workshops, demonstraties, performances, voorstellingen en concerten.
In de gang op het gelijkvloers en op de eerste verdieping kan je werken zien uit verschillende ateliers die allemaal ingespeeld hebben op het thema van de Dag van de Academies RE-MAKE.
Academie > Gelijkvloers
Lok. 101 & 102 | ‘Een re-enactment naar Hokusai, Jeff Wall en …’ (+18j) Doorlopend workshop met Lien Boelen, Line Boogaerts, Ludwig Lemaire |
Lok. 103 | Leerlingen aan het werk: Boetseren Doorlopend demo met Bart Decq, Elleke Frijters, Athar Jaber |
Lok. 105 | Handen afgieten in Alginaat (alle leeftijden) Doorlopend workshop met Bart Decq, Elleke Frijters, Athar Jaber |
Lok. 106 | Leerlingen aan het werk: Beeldhouwkunst |
Lok. 107 & 108 | Leerlingen aan het werk: keramiek en potten draaien Doorlopend demo Raku-oven (in de tuin) met Ingrid Degeest |
Lok. 109 | Juul – luister en re-maak (alle leeftijden) Doorlopend workshop met Sacha Eckes, Kaatje Derre, Willem Verheyden |
Lok. 113 | XL-Drawing (alle leeftijden) Doorlopend workshop met Lien Boelen, Line Boogaerts, Ludwig Lemaire |
Lok. 114 | Leerlingen aan het werk: glaskunst Demo’s met Isabelle Dethoor & Geoffrey De Beer |
Academie > Eerste verdieping
Lok. 202 | FABIOLA – een re-make installatie van de Middelbare graad Demo met Lieven Paelinck |
Lok. 203 | De Foor – een installatie van de Middelbare graad ‘Instappen en voiture’ met Yorick Van de Walle & Jan Van Hoofstat |
Lok. 204 | Joyride > op geanimeerde dieren – een green-key installatie voor iedereen Demo en workshop met Valerie Baeyens |
Lok. 206 | Eetbare Zeefdrukken Demo en workshop met Isabella Vercauteren & Katrien Van Breedam |
Lok. 207 | De Gedrochten Drukkerij & Lithografie Demo en workshop met Lieven Paelinck & Petra Everaert |
Lok. 214 | Kunstwerk in een Nieuw Jasje Workshop met Sanne Scheers & Valentina Rossi |
Lok. 216 | Huisverhalen Workshop met Alexandra Jacquet |
Academie > Tweede verdieping
Lok. 301 | One Minute Sculptures Demo en workshop met Judith Herman & Els Dillen |
Lok. 302 | Het Atelier op schaal 1:10 Demo van Rien Schellemans |
Lok. 303 | Kadabra Fietsknie (surrealistisch samenspel/accordeonspel) Workshop met Chloé Op De Beeck & Rien Schellemans |
Lok. 304-305 | Leerlingen aan het werk: schilderen naar levend model Demo met Herman Van Ingelgem |
Lok. 306-308 | Leerlingen aan het werk: schilderen Demo met Stefan Annerel |
Lok. 309 | REMAKE- Monotypes Workshop met Vévé Mazimpaka & Katrien Delcon |
Lok. 312 | REMAKE Op Je Gezicht (de schmink-club) Workshop met Karolien Hamers & Kornelia Bonnaerens |
Reserveer je plaats op: https://ticketshop.ticketmatic.com/mechelen/Academie
Studiereis Düsseldorf (GEANNULEERD)
ZONDAG 12 DECEMBER 2021
Georges Braque * Lynette Yiadom-Boakye
Marcel Odenbach * Collecties K20 & K21
Georges Braque – uitvinder van het Kubisme
Gedurende acht jaar voor de Eerste Wereldoorlog gaven de jonge Georges Braque (1882-1963) en zijn vriend Pablo Picasso vorm aan wat misschien wel de meest revolutionaire fase in de geschiedenis van de moderne schilderkunst was: het Kubisme. Landschappen en stillevens zijn de favoriete motieven. De tentoonstelling laat zien hoe Braque in hoog tempo en op het hoogste niveau stijlmiddelen ontwikkelde of opnieuw uitvond. Fauvisme, Proto-Cubisme, Analytisch Kubisme, papier collé, en Synthetisch Kubisme volgen elkaar op in een unieke verdichting. De snelheid en intensiteit van de stilistische veranderingen blijven tot op de dag van vandaag verbazen. De tentoonstelling presenteert Braque’s werk als een voorbeeld van de weg die de moderne kunst heeft afgelegd van een representatieve naar een abstracte weergave van de werkelijkheid. Ongeveer zestig meesterwerken uit internationale musea, privécollecties en de collecties van de Kunstsammlung Nordrhein-Westfalen worden in K20 samengebracht en gepresenteerd in een aangepaste scenografie.
Lynette Yiadom-Boakye – schilderijen
Lynette Yiadom-Boakye (Londen, °1977) maakt figuratieve schilderijen op basis van verschillende bronnen, zoals levend model, fotografie en plakboeken met gevonden beelden. De figuren zijn fictief en bevinden zich in raadselachtige omgevingen die vaak abstract of onopvallend zijn. De werken hebben een tijdloze uitstraling. Ze werkt met olieverf op doek of grof linnen, en ontwikkelde een eigen schilderstaal. Markering, kleur, schaal en compositie staan centraal in haar praktijk. Yiadom-Boakye schrijft ook proza en poëzie, en hoewel deze praktijk voor haar losstaat van haar schilderkunst zijn de twee vormen van creativiteit met elkaar verweven. De ideeën van fictie, uitvinding, ritme en oneindige mogelijkheden lopen door beide. Voor de kunstenares is schilderen, net als schrijven, een medium voor communicatie en begrip dat tijd en plaats overstijgt.
Marcel Odenbach – retrospectieve
De tentoonstelling in K21 presenteert een omvangrijk overzicht van het veelzijdig oeuvre van Marcel Odenbachs (°1953 – woont en werkt in Keulen, Berlijn en in Biriwa, Ghana) filmische collages, installaties en performances. Zijn praktijk heeft ertoe bijgedragen dat videokunst een belangrijk medium van de internationale hedendaagse kunst is geworden. Met een selectie van zo’n zestig videowerken en werken op papier belicht de tentoonstelling in K21 hoe Odenbach kunst en cultuur altijd vanuit een sociaal-politiek perspectief bekijkt en tegelijkertijd vertrouwt op de sensueel-esthetische kracht van beelden.
Marcel Odenbach werkt sinds 1976 met video. Hij reflecteert op de beeldpolitiek van het RAF-terrorisme, behandelt de repressie van het nazitijdperk en de heropleving van het antisemitisme, en bevraagt clichés van het vreemde en exotische. In zijn werken belicht hij de impact en de nawerking van het Europese kolonialisme in Afrika.
Als pionier van de videokunst is hij een van de meest internationaal geprezen kunstenaars van zijn generatie. In november 2021 ontvangt Marcel Odenbach de prestigieuze Wolfgang Hahn-prijs.
In zowel het gebouw K20 als K21 kan je ook de permanente opstelling moderne en hedendaagse kunst van de uitmuntende Kunstsammlung Nordrhein-Westfalen bezoeken. (kunstsammlung.de)
DE WARMSTE WEEK
Voor De Warmste Week – Kunnen zijn wie je bent, maakten zo’n 220 leerlingen van het 3de leerjaar tot het eerste middelbaar van de Academie Mechelen en kunstenaars van Studio Borgerstein zelfportretten. Ze lieten zich ook inspireren door Mechelen Kleurt.
Mechelen Kleurt streeft naar meer diversiteit in kinder- en jeugdboeken, die een belangrijk venster op de wereld zijn voor kinderen. Als dat venster maar een bepaald deel van de wereld toont, beperken we de blik van de kinderen op de wereld.
Daarnaast nodigt Mechelen kleurt kinderen uit zichzelf te laten zien zoals ze zijn. Onderzoek toont nl. aan dat kinderen wanneer ze zelf tekenen, vaak naar lichtroze grijpen als ze een gezicht tekenen, ongeacht hun eigen huidskleur.
Met de opdracht ‘teken jezelf zoals je bent’ nodigen we alle kinderen uit om zichzelf te tekenen zoals ze echt zijn. Zodat we alle varianten van huidskleur kunnen zien, bewonderen, en ieders eigenheid en identiteit kunnen erkennen.
ART & FILM #3: MEMORIA
van: Apichatpong Weerasethakul
met: Tilda Swinton
2021. – 136
MAANDAG 7 FEBRUARI om 20.45u
tickets voor deze vertoning hier!
Extra vertoning volgt, datum nog te bepalen.
Een vertoning in onze Art & Film-reeks i.s.m. Filmhuis Mechelen.
Elf jaar nadat hij de Gouden Palm won voor Uncle Boonmee Can Recall His Past Lives was Apichatpong Weerasethakul dit jaar eindelijk nog eens aanwezig in de competitie in Cannes. Het leverde hem de Juryprijs op voor Memoria. Het is de eerste Engelstalige film van de Thaise filmmaker die een kwarteeuw geleden een filmopleiding kreeg aan het Art Institute of Chicago. En meteen ook zijn eerste Spaanstalige film, want Memoria speelt in Colombia. Tilda Swinton geeft gestalte aan Jessica, een plantkundige gespecialiseerd in orchideeën. In Bogota bezoekt ze haar zieke zuster. Maar Jessica heeft óók een medisch probleem: zij wordt geplaagd door een geluid dat ze omschrijft als “een betonnen sloopkogel die onder water tegen een metalen muur botst”.
Of is het géén medisch probleem? Jessica slaagt er in elk geval niet in de oorzaak van haar tinnitus te vinden. Ze denkt aan een overleden hond die ze niet voldoende aandacht gegeven heeft en de toverformules van een Amazonevolk rond wiens gebruiken haar zus een theaterstuk maakt. Dat klinkt niet erg rationeel, maar wel heel erg à la Weerasethakul. Zijn werk (zowel films als kunstinstallaties) handelt keer op keer over dromen, geesten, de ongrijpbaarheid van het verstrijken van de tijd en het geheugen (in het Spaans: memoria).
Het is duidelijk dat Weerasethakuls eerste film buiten Thailand geen breuk vormt met zijn vorige, zelfs niet qua locaties: ook nu brengt hij de jungle in beeld als een personage dat even belangrijk is als de menselijke. Het verhaal in de klassieke betekenis van het woord is niet de drijvende kracht van Memoria. Het is een fluisterend beeldgedicht, verpakt in lange shots, dat je als een langzaam opdoemende mist omspant, je stevig vastgrijpt en uiteindelijk door elke porie van je lichaam naar binnendringt, recht naar het hart, om je tot slot betoverd achter te laten.
REMAKE
Dag van de Academies
19 februari 2022 van 10 tot 17u
Op zaterdag 19 februari staan in heel Vlaanderen de Academies voor muziek, woord, dans en beeld weer in de kijker op de jaarlijkse ‘Dag van de Academies’. Ook de Academie, de Beiaardschool en het Conservatorium van Mechelen doen mee en nodigen je van harte uit op deze feestelijk dag.
Van 10u tot 17u ben je welkom in het Cultuurcentrum, het Conservatorium en de Academie voor expo, workshops, demonstraties, performances, voorstellingen en concerten.
In de gang op het gelijkvloers en op de eerste verdieping kan je werken zien uit verschillende ateliers die allemaal ingespeeld hebben op het thema van de Dag van de Academies RE-MAKE.
Academie > Gelijkvloers
Lok. 101 & 102 | ‘Een re-enactment naar Hokusai, Jeff Wall en …’ (+18j) Doorlopend workshop met Lien Boelen, Line Boogaerts, Ludwig Lemaire |
Lok. 103 | Leerlingen aan het werk: Boetseren Doorlopend demo met Bart Decq, Elleke Frijters, Athar Jaber |
Lok. 105 | Handen afgieten in Alginaat (alle leeftijden) Doorlopend workshop met Bart Decq, Elleke Frijters, Athar Jaber |
Lok. 106 | Leerlingen aan het werk: Beeldhouwkunst |
Lok. 107 & 108 | Leerlingen aan het werk: keramiek en potten draaien Doorlopend demo Raku-oven (in de tuin) met Ingrid Degeest |
Lok. 109 | Juul – luister en re-maak (alle leeftijden) Doorlopend workshop met Sacha Eckes, Kaatje Derre, Willem Verheyden |
Lok. 113 | XL-Drawing (alle leeftijden) Doorlopend workshop met Lien Boelen, Line Boogaerts, Ludwig Lemaire |
Lok. 114 | Leerlingen aan het werk: glaskunst Demo’s met Isabelle Dethoor & Geoffrey De Beer |
Academie > Eerste verdieping
Lok. 202 | FABIOLA – een re-make installatie van de Middelbare graad Demo met Lieven Paelinck |
Lok. 203 | De Foor – een installatie van de Middelbare graad ‘Instappen en voiture’ met Yorick Van de Walle & Jan Van Hoofstat |
Lok. 204 | Joyride > op geanimeerde dieren – een green-key installatie voor iedereen Demo en workshop met Valerie Baeyens |
Lok. 206 | Eetbare Zeefdrukken Demo en workshop met Isabella Vercauteren & Katrien Van Breedam |
Lok. 207 | De Gedrochten Drukkerij & Lithografie Demo en workshop met Lieven Paelinck & Petra Everaert |
Lok. 214 | Kunstwerk in een Nieuw Jasje Workshop met Sanne Scheers & Valentina Rossi |
Lok. 216 | Huisverhalen Workshop met Alexandra Jacquet |
Academie > Tweede verdieping
Lok. 301 | One Minute Sculptures Demo en workshop met Judith Herman & Els Dillen |
Lok. 302 | Het Atelier op schaal 1:10 Demo van Rien Schellemans |
Lok. 303 | Kadabra Fietsknie (surrealistisch samenspel/accordeonspel) Workshop met Chloé Op De Beeck & Rien Schellemans |
Lok. 304-305 | Leerlingen aan het werk: schilderen naar levend model Demo met Herman Van Ingelgem |
Lok. 306-308 | Leerlingen aan het werk: schilderen Demo met Stefan Annerel |
Lok. 309 | REMAKE- Monotypes Workshop met Vévé Mazimpaka & Katrien Delcon |
Lok. 312 | REMAKE Op Je Gezicht (de schmink-club) Workshop met Karolien Hamers & Kornelia Bonnaerens |
Magistraal
Kunstenaars van Studio Borgerstein in confrontatie
met leerlingen van de Academie Mechelen
16 oktober – 23 december 2021
De Academie Mechelen werkt al 4 jaar samen met de Studio Borgerstein, een artistieke werkplek voor beeldende kunstenaars onder de vleugels van Borgerstein, de sociale onderneming in Sint-Katelijne-Waver die actief is op de domeinen zorg voor personen met een beperking, ouderenzorg en sociale tewerkstelling. Docent Sacha Eckes reikt de kunstenaars van de Studio nieuwe technieken en thema’s aan. Men krijgt er les op maat, zodat de kunstenaars hun persoonlijk parcours verder kunnen ontplooien.
In de tentoonstelling ‘Magistraal’ is een reeks interpretaties van de Mona Lisa te zien. Daarnaast werd elke Studio Borgerstein kunstenaar gekoppeld aan een bekend kunstwerk dat aanleunt bij zijn of haar visie en stijl. Verder lieten de kunstenaars van Studio Borgerstein zich inspireren door het keramische werk van Zweedse kunstenaar Joakim Ojanen.
De resultaten zijn zonder meer Magistraal.
Leerlingen van de ateliers in de Academie worden uitgenodigd om zich te laten inspireren door het werk van Studio Borgerstein. De werken die de leerlingen maken worden tijdens de tentoonstelling verder op organische wijze toegevoegd. Het wordt dus een dynamische en steeds groeiende tentoonstelling die zeker meermaals bezocht kan worden.
Studio Borgerstein nodigde, in het kader van haar tienjarig bestaan, curator Pierre Muylle uit om een tentoonstelling te maken in het Cultuurcentrum. Onder de titel ‘Het Nieuwe Geniaal‘ gaat werk van een aantal kunstenaars van Studio Borgerstein een dialoog aan met het werk van kunstenaars van andere Belgische en buitenlandse ateliers en een aantal hedendaagse kunstenaars.
‘Magistraal ‘vindt op deze manier ook aansluiting bij het thema van ‘Het Nieuwe Geniaal’. De werken die worden tentoongesteld, vinden hun oorsprong niet in het verstandelijke, maar in de verbeelding. Verbeelding die niet door het rationele denken wordt afgeremd, maar uit het intuïtieve en het tastbare voortkomt.
MAGISTRAAL
Kunstenaars van Studio Borgerstein in confrontatie
met leerlingen van de Academie Mechelen
Werken van:
CARLO BUYCK, CLEMENT CRETOIR, FRANCIS VERSCHUREN, FRANCOIS OSTE, GEORG VERSTREPEN, HANS CORTEBEECK, INGE VAN ROMPAEY, JEAN DILLEN, JEF CLOOSTERMANS, LUC VAN MUYLDER, MONICA LAROCHE, NATHALIE LANNOO, PALMER NUYTTENS, ROZETTE GOOVAERTS, SONNY PEREZ, STIJN MICHIELS, SVEN LANGHMANS, SYLVAIN SERNEELS, WYTZE HINGST, YVONNE BACKS
16 oktober – 23 december 2021
Tijdens de openingsuren van de Academie
(gesloten op vrijdag)
Academie Mechelen
Minderbroedersgang 5,
2800 Mechelen
abk@mechelen.be
www.academiemechelen.be
PUBLICATIE STUDIO BORGERSTEIN
STUDIO BORGERSTEIN is een artistieke werkplek voor beeldend kunstenaars onder de vleugels van Borgerstein vzw. Ze biedt mensen met een verstandelijke beperking en een artistieke gave een platform om eigen werk te creëren.
STUDIO BORGERSTEIN ondersteunt de kunstenaars met een professionele werkomgeving, individuele begeleiding en door hun werk naar buiten te brengen. De kunstenaars krijgen op die manier de waardering die ze verdienen.
De Academie Mechelen ondersteunt in een alliantie met Studio Borgerstein het Atelier met de know-how en inzet van leerkracht Sacha Eckes.
Ter gelegenheid van hun 10-jarig bestaan stelt men werk tentoon in de expo MAGISTRAAL in de Academie en de expo HET NIEUWE GENIAAL in het Cultuurcentrum.
Er verscheen ook deze prachtige nieuwe PUBLICATIE met werken van 24 kunstenaars uit Studio Borgerstein. Met jouw aankoop steun je de werking. Het lijkt ons ook het ideale KERSTCADEAU voor jezelf of jouw geliefden.
TE KOOP OP HET SECRETARIAAT
€ 25
Art & Film #02: Ik schilder met schilders
Een documentaire van Jacques Servaes (B 2019, 75′) over en in aanwezigheid van Adriaan Raemdonck.
Maandag 25 oktober om 20.30u
In aanwezigheid van Adriaan Raemdonck en regisseur Jacques Servaes. ALLE INFO, TRAILER & PERSARTIKELS HIER!
(ONLINE tickets via www.filmhuismechelen.be >
Ook tickets aan de kassa 5 €)
In 1968 opent Adriaan Raemdonck in Antwerpen in een ontwijde kapel zijn Galerie De Zwarte Panter. Meer dan vijftig jaar later is die galerie nog altijd alive and kicking – een prestatie op zich in een kunstwereld waarin trends, modes en hypes soms even snel komen als ze verdwijnen.
De Zwarte Panter is dan ook geen galerie als een andere: de ligging en uitstraling maken dat Jan en alleman er makkelijk kan binnenwandelen, en galerist Raemdonck heeft het tot zijn levensopdracht gemaakt kunst voor iedereen toegankelijk te maken – niet alleen iets voor de elite of de ons-kent-ons-incrowd.
Bovendien beperkt hij zich niet tot exposities van beeldende kunst, maar organiseert hij even vaak boekvoorstellingen, concerten en films, waardoor De Zwarte Panter misschien meer Raemdonck privé-cultureel centrum is dan een galerie.
Wat ook opvalt: Raemdonck houdt al een halve eeuw – vaak tegen de trend in – koppig vast aan figuratieve kunst.
In ‘Ik Schilder Met Schilders’ wordt Raemdonck via gesprekken met vrienden, kunstenaars en bewonderaars – Jan Decleir, Anne-Mie Van Kerckhoven, Tom Barman, Fred Bervoets, Tom Liekens en Jan Mulder, om er maar enkele te noemen – geconfronteerd met de impact en de nalatenschap van 50 jaar Zwarte Panter. De knappe soundtrack is van Bert Joris.
IK SCHILDER MET SCHILDERS
In aanwezigheid van Adriaan Raemdonck.
Filmhuis, Cultuurcentrum, Minderbroedersgang 5, 2800 Mechelen
Een Art & Film-vertoning i.s.m. Academie Mechelen
(ONLINE tickets via www.filmhuismechelen.be > Ook tickets aan de kassa 5 €)
Art & Film #01: WHITE CUBE
Een film van Renzo Martens (NL-BE 2020, 77’)
In het kader van AFRIKA FILMFESTIVAL
4 oktober 2021 om 20u30 Filmhuis Cultuurcentrum Mechelen
Grote bedrijven pakken graag uit met hun ‘mecenaat’ (let vooral op de aanhalingstekens) van musea en kunsttentoonstellingen.
Die kunstzinnige interesse wordt wel héél ironisch – of zeg maar gerust: cynisch – wanneer bedrijven die hun rijkdom bouwden op het leegroven van Afrika tentoonstellingen van Afrikaanse kunst ‘sponsoren’. Zo merkte Renzo Martens bij een vertoning van zijn vorige film ‘Enjoy Poverty’ in het Tate Modern daar overal logo’s van de gulle sponsor Unilever op, uitgerekend het bedrijf dat groot werd door palmolie uit de plantages rond Lusanga (het voormalige Leverville) te verhandelen. De in armoede levende plantage-arbeiders werden gedwongen tot monocultuur, en van de winsten vloeide zo goed als niks naar hen terug. Renzo Martens trok naar Lusanga, waar hij met een plaatselijke kunstcoöperatieve van (voormalige) plantage-arbeiders een plan opzet dat nuchter bekeken bij voorbaat al hopeloos tot mislukken gedoemd lijkt: ze willen niet alleen hun kunstwerken op de internationale kunstmarkt verkocht en tentoongesteld krijgen, ze willen ook de inkomsten naar de gemeenschap daar te laten terugvloeien, een eigen kunstencentrum opzetten (yep, zo’n hippe, strakke White Cube midden in de brousse: waarom eigenlijk niét?) én land terugkopen, zodat de ecologisch én economisch funeste monocultuur een halt kan worden toegeroepen. ‘WHITE CUBE’ is een docu die aan alle kanten wringt, schuurt en uiterst ongemakkelijk zit (bij Martens’ optreden in de film zijn ook wel wat kanttekeningen te plaatsen), en die evenveel vragen oproept als hij mogelijke antwoorden aanreikt, maar die net daardoor zo sterk is. Essentieel kijkvoer voor iedereen die met Noord-Zuidverhoudingen en dekolonisering bezig is.
Trailer op: https://www.youtube.com/watch?v=y-pmMHK2GuA
Meer info en tickets op: https://www.filmhuismechelen.be/review/white-cube/