2023-2024

Beaufort 2024

Beeldenpark aan zee, van Knokke tot de Panne
Dinsdag 25 juni 2024

Beaufort is een driejaarlijkse kunsthappening die sinds 2003 plaats vindt langs de Belgische kustlijn. Uit de voorbije edities van de Triënnale aan Zee kochten de kustgemeenten verschillende kunstwerken aan. Zo ontstond het permanent Beaufort Beeldenpark dat ondertussen al meer dan 40 werken telt. Het is de grootste openlucht-tentoonstelling in het unieke decor van de Kust.

De 8ste editie van Triënnale Beaufort is een uitnodiging om bepaalde perspectieven of gekende verschijningsvormen te ontvouwen en het weefsel van relaties, slierten, lussen, vlechten, kabels, zwermen en schubben te ontknopen.

Beaufort24 vertrekt vanuit het idee van een vanzelfsprekende verbondenheid: ‘Fabric of Life’ fungeert als een uitgangspunt, een rode draad, een vlechtwerk van verschillende lijnen en vezels, richtingen en patronen. Tegelijkertijd biedt deze metafoor van een weefsel een kans om een aantal aspecten van de huidige werkelijkheid te doorgronden, de gedeelde publieke ruimte in onze nabije omgeving opnieuw onder ogen te zien en te koppelen aan vele mogelijke werelden, voorspellingen en verlangens. 

(Curator Els Wuyts)

Nieuwe werken van volgende kunstenaars:
Filip Vervaet, Maëlle Dufour, Johan Creten, Jorge Macchi, Selva Aparicio, Alexandra Bircken, Lucy + Jorge Orta, Jef Meyer, Femmy Otten, Marius Ritiu, Sara Bjarland, Pei-Hsuan Wang, Romain Weintzem, Driton Selmani, Monika Sosnowska, Ivan Morison, Richard Deacon, Lucie Lanzini

We rijden met een bus en een Beaufort-gids de Belgische kust af van Knokke tot De Panne of van De Panne tot Knokke. We stappen uit bij de verschillende kunstwerken en nemen ergens ‘on the road’ tijd voor een middaglunch. Opgelet: er wordt wel wat gewandeld. Doe goede schoenen aan!


OPEN ATELIERS 2024
Meanderen door de Kunsten

Schilderkunst * Tekenkunst * Beeldhouwkunst * Keramiek * Glaskunst * Multidisciplinair Atelier * Textiele kunsten * Grafiekkunst * Grafische vormgeving en illustratie * Digitale Kunsten * Initiatieatelier * Levend Model * Projectatelier * Cross-over Atelier * Studio Borgerstein * Kunstgeschiedenis

Opening 20 juni 2024 van 19 tot 22u / Open Ateliers 21 > 23 juni van 10 tot 17u

Inschrijvingen academiejaar 2024-2025 > Online vanaf 3 juni tot en met 30 september 2024


The Clouds Are Still Moving Today

Eindejaarstentoonstelling Multidisciplinair Atelier
15, 16, 22, 23 juni > 14u-18u
Douaneplein 2, Mechelen

THE CLOUDS ARE STILL MOVING TODAY 

Welkom op de eindejaarstentoonstelling van het Multidisciplinair Atelier (MDA) van de Academie Mechelen. In het MDA beperken we ons niet tot één medium maar komen alle technieken en disciplines aan bod: installaties, sculpturen, fotografie, tekenen, video, schilderen, conceptuele kunst, land-art, in-situ, performances, textiel, collage,… 

Onze habitat is de moderne en hedendaagse kunst. Er worden opdrachten aangeboden maar die zijn niet verplicht. Vrijheid is een grote waarde in deze cursus. De opdrachten zijn eerder uitnodigingen. Uitnodigingen om te onderzoeken hoe je een bepaald thema kan verbeelden, hoe beeldstrategieën werken, welke betekenis beelden kunnen hebben en hoe vormen, materialen, kleuren en compositie hiervoor kunnen aangewend worden. 

Daarin worden de cursisten op een heel gedifferentieerde manier begeleid. De bedoeling is dat ze op termijn een authentiek artistiek onderzoek ontwikkelen in een persoonlijke taal waaruit het plezier of de toewijding van het bedenken, creëren, maken, reflecteren en presenteren voelbaar is. Openheid en dialoog zijn daarvoor heel belangrijk. 

De tentoonstelling brengt het werk van 36 cursisten samen. Een aantal werken is ontstaan vanuit opdrachten, anderen vanuit een persoonlijk proces. In de cursus zitten mensen die al een oeuvre hebben opgebouwd naast mensen voor wie actuele kunst compleet nieuw is. Dit biedt een grote rijkdom omdat het bevraagt wat vaststaat en verdiept wat nodig is. 

Dit academiejaar kwamen verschillende thema’s aan bod. We werkten rond de begrippencluster ‘Traject/ Route/Spoor’. Ook onderzochten we hoe het thema ‘Identiteit’ wordt verbeeld in de hedendaagse kunst en wat we daar zelf kunnen over zeggen. We hadden het meer algemeen over ‘Compositie’ of juist heel persoonlijk over ‘Mijn straat’. Er kwamen een honderdtal kunstenaars aan bod wiens werk we bekeken en bespraken: Breughel, Nan Goldin, Beuys, Clara Spilliaert, Frank Stella,… We bezochten tentoonstellingen en reflecteerden daarover. Er kwamen gastsprekers op bezoek. We hadden het over de valkuilen van de fotografie, over Fernand Deligny, Kuifje, artificiële intelligentie, abstract expressionisme,… 

Op de tentoonstelling is werk te zien van enkele afstudeerders. Dat zijn dit jaar Emy Van Reck, Philippe Fosse en Peter Simon. Zij hebben een traject van zeven jaar achter de rug en krijgen daarom iets meer zichtbaarheid dan de anderen. Ze komen immers ook voor een externe jury. (Stress hoeven ze daarvoor niet te hebben, we selecteren de externe juryleden uiteraard op basis van expertise maar toch ook omwille van gebrek aan ego of geldingsdrang) 

We wensen iedereen een interessante kijkervaring. Probeer te kijken met heel jouw lichaam. Goede tip daarbij: ga niet op zoek naar wat je al kent, ga niet op zoek naar bevestiging van je eigen smaak. Want kunst is op haar best wanneer ze je binnenbrengt in ongekende dingen en niet bevestigt maar bevraagt. 

Indien je meer informatie wil over de tentoongestelde werken, vraag het aan de aanwezige cursisten. Ze gaan graag met jou in gesprek. 

De docenten van het MDA zijn Chloé Op de Beeck en Herman Van Ingelgem.

Herman Van Ingelgem geeft publieke rondleidingen in de tentoonstelling op volgende data: Vrijdag 14/6 om 20 uur / Zaterdag 15/6 om 16 uur / Zaterdag 22/6 om 16 uur (gratis en iedereen welkom) 

Locatie: Douaneplein 2, 2800 Mechelen


HEELHUIDS

Textielkunst 2024

Heelhuids is een tentoonstelling van de cursisten Textielkunst van de Academie Mechelen. Vertrekkende vanuit verschillende technieken verwezenlijken de cursisten hun ideeën elk op hun eigen manier en zetten deze om in hun eigen beeldtaal.
De eigenheid van ieder individu, de veelzijdigheid en de ontelbare toepassingen van de textielrichting worden sterk belicht in deze tentoonstelling in het prachtige pand in de Bleekstraat 7, Mechelen.

Opening: vrijdag 21 juni 2024 om 19u
Expo: zaterdag 22 en zondag 23 juni van 10 tot 17u
Zaterdag 29 en zondag 30 juni van 13 tot 17u

Bleekstraat 7, 2800 Mechelen


SLAGZIN

‘Slagzin’ is een jaaropdracht van de studenten Projectatelier – Academie Mechelen.

za > zo   14u- 18u
wo > za  14u – 18u
zo  15u – 19u
Finissage zondag 9 juni 2024 vanaf 15u (na jury)


ART&FILM #07 @ FILMHUIS

ALREADYMADE (Barbara Visser)
Maandag 3 juni om 20u30

Misschien wel het meest iconische en meest invloedrijke (en zéker het meest beruchte en het meest omstreden) kunstwerk van de twintigste eeuw is ‘de pisbak van Marcel Duchamp: een urinoir uit een sanitairwinkel met een handtekening erop.

Officieel heet het werk ‘Fountain’, en werd het – ondertekend door ene ‘R. Mutt‘ – in 1917 ingezonden voor een avant-garde-expo in New York.
Het werd uiteindelijk overigens niet eens tentoongesteld op de expo, en het ‘origineel’ – voor zover een readymade origineel kan zijn, uiteraard – raakte al snel verloren.

Als u dus ooit ‘Fountain’ in een museum zag, gaat het om één van de vele replica’s die Duchamp jaren later liet maken.
Maar over de replica-urinoirs van Duchamp gesproken: was die Duchamp wel de échte bedenker van het originele, wilde en geniale idee om een urinoir als kunstwerk tentoon te stellen? Of was ‘zijn’ readymade al gemaakt door een andere kunstenaar?

Want de laatste jaren duikt steeds vaker de theorie op dat ‘Fountain’ helemaal geen bedenksel uit de koker van Duchamp was, maar wel van ene barones Elsa von Fretyag-Loringhoven: een dame die in de New Yorkse kunstkringen vertoefde, daar met een baron trouwde, en er met Duchamp bevriend raakte.

En die het dadaïsme in de praktijk toepaste door rond te wandelen in zelfgemaakte outfits van gevonden blikjes, kapotte banden en verlepte groenten.

Haar naam verdween helemaal tussen de plooien van de kunstgeschiedenis, en bewegende beelden van haar zijn er amper, maar Duchamp schreef in een later
opgedoken brief wel dat zij het werk inzond…

In ‘ALREADYMADE’ duikt Barbara Visser niet alleen in de geschiedenis van de beruchte pisbak, maar botst ze ook op de vele vragen die de zaak oproept.
Vragen zoals: is een ordinaire pisbak wel kunst? En zo neen: wat is dan wél kunst? En wat is originaliteit? Wie mag zich ‘de auteur’ van een kunstwerk noemen? Krijgen vrouwelijke kunstenaar wel de plaats die ze verdienen in de kunstgeschiedenis, of worden ze al te vaak weggezet als ‘de muze’ die het mannelijk genie op zijn idee bracht? En wie is die wonderlijke vrouw die misschien wel het belangrijkste kunstwerk van de twintigste eeuw bedacht?

Bovendien is ‘ALREADYMADE’ zélf een readymade: Visser gebruikte alleen bestaand filmisch materiaal dat ze zelf her en der vond, en dat ze nadien als een soort filmische collage samenpuzzelde tot deze fascinerende docu/kunstwerk.


Kracht

Expo Bleekstraat 7, Mechelen
11 mei tot 26 mei 2024

Vernissage 11 mei 2024 om 13u

Kracht is een tentoonstelling van de Academie Mechelen geïnspireerd door Afrikaanse kunst en cultuur en een ontmoeting met het werk van dove leerlingen van het internaat Les Cajoutiers in Warang, Senegal. Een debat over inclusie en diversiteit van kunstenaars in musea en een bezoek aan het Afrikamuseum in Tervuren heeft ons laten nadenken over thema’s zoals identiteit, respect, restitutie, klimaat en ecosystemen…Ontmoeting en dialoog maakt het eenvoudiger om samen na te denken over moeilijke thema’s. We crashen tegenwoordig op ons taalgebruik, welke woorden mag je nog gebruiken…crash…..crach…krach…kracht geeft ons een idee.

Open op zaterdag en zondag van 13u tot 18u


De Nationale Expo

Ons meesterwerk staat online! Stemmen kan vanaf nu hier!

Mees, Jas, Nor

Interpretatie van de Intrede Van Christus In Brussel, gemaakt door 300 studenten van Academie Mechelen

300 leerlingen van 6 tot 90 jaar uit verschillende ateliers van de Academie Mechelen en Studio Borgerstein werkten samen aan een hedendaagse interpretatie van “De Intrede van Christus in Brussel in 1889” van James Ensor uit 1888. Dit monumentale werk is zijn meest indrukwekkende in formaat: het is 2,58 meter hoog en 4,31 meter breed. Het doek is een sleutelwerk van het Fin de siècle en bevindt zich vandaag in het J. Paul Getty Museum in Los Angeles waar het permanent wordt tentoongesteld. Wij brachten dit meesterwerk terug naar België, stukje per stukje…


ART&FILM #06 @ FILMHUIS

Thank God for the gift van Luc Vrydaghs
Maandag 22 april om 19u00

‘THANK GOD FOR THE GIFT’ brengt de totaalwereld van Jan Hoet tot leven. Een wereld in het teken van kunst, waarin privé en professioneel door elkaar liepen. Een portret van een rusteloze ziel die enkel vooruit wou. Nooit stilstaan.

De documentaire toont het bijzondere parcours van topcurator Jan Hoet, evenals de controversiële mens achter dit parcours.

Hoet was een passioneel man met een onblusbare honger naar kunst, radicaal in zijn eerlijkheid en zijn geloof in de totale intellectuele en emotionele vrijheid.

Hij haalde kunst uit het museum en bracht haar naar de mens, naar het leven van alledag. Rode draad doorheen de film is het absoluut favoriete schilderij van Jan Hoet, het 15e-eeuwse Lam Gods.

Met uiteraard veel archiefmateriaal van Hoet zelf, maar ook getuigenissen van en interviews met (o.a.) Luc Tuymans, Marina Abramovic, Wim Delvoye, Guillaume Bijl, Frank Beke, Royden Rabinowitch, Cai Guo Qiang, Jan Fabre, Dirk Pauwels, Bart Cassiman, Joseph Kosuth, Dorian van Der Brempt, Anne-Mie Van Kerckhoven, Jan Van Imschoot, Vana, Marlène Dumas, Marianne Hoet en Jan Hoet Jr.

ACADEMIE_logo_blauw_lang

THANK GOD FOR THE GIFT
Regie: Luc Vrydaghs
B 2024, 80 mi


Amsterdam

Donderdag 18 april 2024
Rijksmuseum – Stedelijk Museum – Van Goghmuseum – EYE Filmmuseum

Frans Hals @ Rijksmuseum (open tot 17u)

Uitzonderlijk vernieuwend, vermakelijk en vol lef: Frans Hals was een van de meest bepalende schilders van de 17de eeuw. Zijn eigenzinnige, losse schilderstijl werd zo invloedrijk dat je bijna zou vergeten dat hij hier de grondlegger van was. Ontdek de streken van Frans Hals in een unieke tentoonstelling met zo’n vijftig werken uit (inter)nationale topcollecties.

Marina Abramovic @ Stedelijk Museum (open tot 18u)

Dompel je onder in de wereld van de legendarische Marina Abramović, in het grootste overzicht ooit in Nederland! Ruim 60 belangrijke werken tonen de ontwikkeling van het indrukwekkende oeuvre van de pionier van de performancekunst in de afgelopen vijftig jaar: van haar vroege werk, dat ze maakte in het voormalige Joegoslavië en in Amsterdam, tot de baanbrekende performances met haar partner Ulay en het solowerk waarmee ze nog steeds actief is.

Wilhelm Sasnal @ Stedelijk Museum (open tot 18u)

Deze tentoonstelling van Wilhelm Sasnal (1972, Tarnów, Polen) is geïnspireerd door zijn nieuwe project: de verfilming van de roman The Assistant (1908) van de Zwitserse schrijver Robert Walser, waarin Joseph Marti, als assistent van de ingenieur-uitvinder Carl Tobler, verstrikt raakt in diens bizarre wereld. De tentoonstelling presenteert 25 schilderijen. Sasnal schilderde voor de film een aantal werken, die iconische moderne klassiekers en minder bekende werken interpreteren, en zal deze schilderijen opnieuw schilderen voor de tentoonstelling.

Matthew Wong / Vincent Van Gogh @ Van Gogh Museum

Matthew Wong begon in 2011 op zijn 27ste met tekenen en schilderen. In een paar jaar tijd ontwikkelde hij een compleet eigen stijl, waarin hij met intense kleuren fantasierijke landschappen schilderde. Van Gogh was een groot voorbeeld voor hem.

Paravel & Castaing-Taylor @ EYE Filmmuseum

Véréna Paravel en Lucien Castaing-Taylor zijn voortdurend op zoek naar een nieuwe filmtaal die verder gaat dan de traditionele mensgerichte blik in de antropologie.


ART&FILM #05 @ FILMHUIS

Lagareh – The Last Born van Alberta Whittle
Maandag 11 maart om 19u30

In deze film neemt Whittle ons mee op een trip langs Venetië, Londen, Ayrshire, Sierra Leone en Barbados: plaatsen die verbonden zijn door de (gevolgen van de) transatlantische slavernij uit het verleden, en door het racisme dat in onze hedendaagse maatschappij nog altijd aanwezig is.

Whittle legt in ‘LAGAREH’ legt de focus ligt op de ervaringen, stemmen en daden van zwarte en queer vrouwen, tegen de achtergrond van deze plaatsen van rouw en verlies. En doorheen haar film benadrukt ze het belang van familiebanden en compassie om het racisme te counteren.

‘LAGAREH – The Last Born’ is een oproep tot actie, om nieuwe manieren te vinden om in de wereld te staan. Een uitnodiging om niet alleen een nieuwe toekomst te dromen, maar om een leven te creëren waarin liefde centraal wordt geplaatst.

LAGAREH – THE LAST BORN
Regie: Alberta Whittle
UK 2023, 43 min.


ART&FILM #04 @ FILMHUIS

Voor Art&Film #04 stellen Judith Herman en Chloé Op de Beeck een programma van 3 kortfilms samen waarin de straat een hoofdrol speelt. Hun film Tussen hier en daar gaat in dialoog met Les Mains Négatives van Marguerite Duras en The Girl Chewing Gum van John Smith. 

Datum: Maandag, 4 maart 2024, 19u 
Locatie: Filmhuis Mechelen Minderbroedersgang 5, Mechelen
In samenwerking met Academie Mechelen

Nagesprek met Judith Herman en Chloé Op de Beeck

Les Mains Négatives (14’) – Marguerite Duras (1978)
The Girl Chewing Gum (12’) – John Smith (1976)
Tussen hier en daar (14’14”) – Judith Herman & Chloé Op de Beeck (2023)

Tussen hier en daar is een registratie van het verhuizen van het ene huis naar het andere, 150 meter verderop. Door een menselijke ketting te maken gaan de objecten door de handen van de verhuizers en maken zo even deel uit van de openbare ruimte. In deze performance lijken toevallige passanten mee te spelen, continu in beweging van de ene plek naar de andere op het ritme van de stoplichten, terwijl ook zij tassen, dozen, kinderen en koffers met zich meedragen. 

De Franse auteur en filmmaker Marguerite Duras vertrok voor haar film Les mains négatives van afdrukken van handen die 30.000 jaar geleden geplaatst werden op grotten aan de Atlantische kust. Het moment van de handafdruk is gefossiliseerd. 
De film van Duras bestaat uit beelden gefilmd door de voorruit van een auto die door Parijs rijdt. Het licht is intens blauw. Langzaam lost de zon de kleur op en komt de stad tot leven terwijl de stem van Duras ons meeneemt naar het fossiel. 

In The Girl Chewing Gum van de Britse filmmaker John Smith ontvouwen zich willekeurige gebeurtenissen in een gewone en drukke Londense straat, terwijl een bevelende voice-over de actie dirigeert. Wanneer de camera inzoomt, omhoog beweegt, zijn focus verlegt, worden de bevelen van deze voice-over steeds complexer, onwerkelijker, speculatiever, en veranderen ze van een bevel naar een beschrijving. Langzaam maar zeker onthult Smith zijn positie als toeschouwer in plaats van regisseur. 


Dag van de Academies | Magie 

De ‘Dag van de Academies’ is een jaarlijks event waarop alle academies voor deeltijds kunstonderwijs in Vlaanderen hun bruisende werking in de kijker zetten. Dit jaar is het thema ‘Magie’. De Academie, de Beiaardschool en het Conservatorium doen uiteraard ook weer mee.

Zaterdag 3 februari ben je welkom van 10 tot 16u op de Mechelse Cultuursite. 

Treed binnen in de Academie, doordrongen van betovering en magie. We nodigen je uit voor een dag vol mystiek en verbeelding. Verlies jezelf in de spelonken van onze ateliers, waar tijdens talrijke workshops niets is wat het lijkt. Laat je (niet) misleiden door de tentoonstelling, waar kunstwerken als portalen leiden naar een wereld die je dacht te kennen. Ontmoet de goochelaars achter de kwasten en de klei, meesters in de vermeende kunst van het manipuleren van de werkelijkheid.

Ook de studenten van de Beiaardschool betoveren de hele binnenstad van 11.30 tot 12.30u met hun beiaardspel vanop de Sint-Romboutstoren. 

In Cultuurcentrum en Conservatorium word je dan weer ondergedompeld in feeërieke klanken tijdens concertjes en toonmomenten of kom je misschien wel een tovenaar, fee of heks tegen op weg naar een theater- of dansvoorstelling.

Ook voor een hapje en een (tover)drankje ben je op het juiste adres. Durf jij komen proeven?

Het Conservatorium sluit deze magische dag af met het verjaardagsconcert van ‘Anemos’ naar aanleiding van het 10-jarig bestaan van het harmonieorkest van de school. Geniet van dit concert om 19.30u in de Sint-Romboutskathedraal. Met Gunther Neefs als speciale gast.

Voor het volledige programma kan je terecht www.mechelen.be/dagvandeacademies


ART&FILM #03 @ FILMHUIS

Anselm van Wim Wenders
maandag 29 januari om 20u30 – tickets voor deze vertoning hier.
dinsdag 30 januari
 om 19u00 – tickets voor deze vertoning hier.

Naast zijn fictiewerk heeft de Duitse filmmaker Wim Wenders (‘Paris, Texas’, ‘Der Himmel über Berlin’, ‘The End of Violence’) ondertussen ook al een enorm rijke en uitgebreide collectie aan sterke documentaires opgebouwd: o.a. over de ‘Buena Vista Club’, over Sebastao Salgado (‘The Salt of the Earth’),  over Paus Franciscus (‘A Man of His Word’), choreografe Pina Bausch (‘Pina’).

Aan dat rijtje mag nu het monumentale ‘ANSELM’ toegevoegd worden, een geweldige, prachtige en poëtische film over leven en werk van zijn land- en generatiegenoot Anselm Kiefer.

Wenders volgde Kiefer gedurende twee jaar, en neemt ons mee op een tocht doorheen het magistrale werk van deze unieke kunstenaar, die op zijn enorme, 40 hectare grote domein in de buurt van Nimes een volstrekt eigen universum geschapen heeft – geïnspireerd door poëzie (het werk van Paul Celan en Ingeborg Bachmann loopt als een rode draad door zijn werk), door de (Duitse) geschiedenis, door de kabbala, door alchemie, wetenschap, het oude Egypte en nog zoveel meer.

Kiefer heeft op 78-jarige leeftijd nog altijd de energie, de drive, de frisheid en de inspiratie van een hongerige tiener, en verplaatst zich al fluitend op de fiets door de enorme hangars die met zijn monumentale kunst gevuld zijn.

‘ANSELM’ is een ronduit indrukwekkende docu over een fenomale kunstenaar: doe uzelf een plezier door dit niet te missen.


ART&FILM #02 @ FILMHUIS

Picasso in Palestine van Rashid Masharawi
Maandag 22 januari om 19u30

De Palestijnse kunstenaar, academiedirecteur en galerist Khaled Hourani had een droom: het meesterwerk ‘Buste de Femme’ van Pablo Picasso – diens artistieke antwoord op de Spaanse burgeroorlog – lenen van het Van Abbemuseum, om het tentoon te stellen in de International Academy of Art Palestine (IAAP) in Ramallah. Het zou de eerste keer worden dat een werk van de grootmeester in Palestina te zien zou zijn.

In 2011 gaat zijn droom in vervulling: het werk zal van Nederland naar Palestina gebracht worden. Maar zelfs meesterwerken uit de kunstgeschiedenis blijken niet te kunnen ontsnappen aan de grilligheden van de bezetting: wat in normale omstandigheden een gewone bruikleen van museum A aan museum B was geweest, verzandt hier in een meer dan twee jaar durend, quasi ondoordringbaar web van bureaucratie, logistieke problemen en praktische uitdagingen, met politieke, diplomatieke en zelfs militaire repercussies….

Regisseur Rashid Masharawi legde dat moeizame maar unieke proces (dat nu zelfs helemààl onmogelijk zou zijn) vast in een documentaire die op onrechtstreekse wijze de realiteit van het leven onder bezetting haarfijn blootlegt.

‘PICASSO IN PALESTINE’ ging in première op Documenta 2013, en wordt nu éénmalig en exclusief vertoond in het Filmhuis.

Door een ticket voor deze voorstelling te kopen steunt u het ASHTAR THEATRE-project in Ramallah (Westelijke Jordaanoever).


Villeneuve D’ascq – Lille Tripostal

Anselm Kiefer – Mohamed Bourouissa
Vanhaerents Art Collection

Zondag 14 januari 2024

LaM – Villeneuve d’Ascq > Anselm Kiefer

De tentoonstelling ‘Anselm Kiefer – La photographie au commencement’ wordt in het LaM georganiseerd als afsluiter van hun 40-jarige jubileumjaar. Anselm Kiefer werd in Duitsland geboren in maart 1945, een paar maanden voor het einde van de Tweede Wereldoorlog. Sinds 1992 woont hij in Frankrijk, eerst op een groot domein in Barjac. Sinds 2007 heeft hij zijn atelier gevestigd in een reusachtig gebouw (het voormalige distributiecentrum van supermarkt Le Samaritaine) nabij Paris-Orly.

Anselm Kiefer is een van de belangrijkste Duitse kunstenaars van zijn generatie. Zijn werk wordt wereldwijd geroemd, niet alleen om de visuele kracht van zijn creaties, maar ook om de poëtische en filosofische betekenis van zijn benadering. Gekenmerkt door de verwoeste landschappen uit zijn kindertijd, begon zijn werk aan het eind van de jaren 1960 met een  verkenning van de tragische aard van het nazisme, wat resulteerde in een belangrijk oeuvre en vele foto’s. Na deze radicale start ging de kunstenaar schilderen, beeldhouwen en boeken maken. Hij werkt aan thema’s die zeer divers zijn: mythen, architectuur, vernietiging en schepping, alchemie, kabbala en geofysica.

De tentoonstelling in het LaM focust op de relatie tussen fotografie en schilderkunst in het oeuvre van Anselm Kiefer.

Een tweede tentoonstelling in het LaM toont werk van Mohamed Bourouissa (°1978, Franco-Algerien), oud-student van Le Fresnoy in Tourcoing. Onder de titel ‘Attracteur étrange’ presenteert deze tentoonstelling werken die zijn praktijk in fotografie, tekenen, beeldhouwen en video, maar ook live performance en installatie weerspiegelen. Met deze raadselachtige titel, die verwijst naar een wiskundige formule, wil Mohamed Bourouissa de schijnbare onsamenhangendheid van chaos modelleren. Hij stelt de representatie van gemarginaliseerde mensen ter discussie en analyseert de mechanismen van macht en autoriteit en hun effecten op rechteloze gemeenschappen. 

Door een bijtende blik te werpen op de maatschappij en haar tekortkomingen, plaatst Mohamed Bourouissa het individu in het middelpunt van zijn bezorgdheid.

Tripostal, Lille > Vanhaerents Art Collection

In de namiddag bezoeken we Tripostal Lille, het voormalige postsorteercentrum naast Lille-Flandres, dat sinds enkele jaren dienst doet als reusachtige tentoonstellingshal. Op drie verdiepingen van de Tripostal worden werken getoond van de Vanhaerents Art Collection, een van de grootste privéverzamelingen van hedendaagse kunst in België. 

De Vanhaerents Art Collection heeft ook een permanent exporuimte in hartje Brussel.

zie: https://vanhaerentsartcollection.com 

In de expo in Lille worden topwerken getoond van o.a. David Altmejd, Mark Handforth, Otis Kwame Kye Quaicoe, Mariko Mori, Yoshitomo Nara, Ivan Navarro, Laure Prouvost, Tomas Saraceno, Yinka Shonibare, Emmanuel Taku, Kehinde Wiley, …


La Louvière & Mons & Grand-Hornu

Mentors – Keramisten in België
Lionel Estève & Jochen Lempert

Dinsdag 19 december 2023

Mentors – Keramisten en leraren in België

De tentoonstelling ‘Mentors – Keramisten en leraren in België’ brengt bijna 70 keramisten samen op twee culturele locaties, Keramis – Centre de la Céramique in La Louvière, waar de “pioniers” van de vorige eeuw worden tentoongesteld, en de ruimte van de Anciens  Abatoirs in Mons (Bergen) waar de vandaag actieve keramisten zijn samengebracht.

De tentoonstelling vergelijkt de onderwijzende keramisten die evenveel impact hebben gehad op de geschiedenis van het keramiekonderwijs in België als hun artistieke praktijk. Dankzij deze samenwerking wil deze dubbeltentoonstelling een ongekend panorama bieden van de praktijk en het onderwijs van keramiek in België van de 20e eeuw tot vandaag. De centrale kwestie van overdracht wordt onthuld in de vorm van een genealogie waarin verleden en heden worden verwoord via een territoriaal netwerk dat zowel het noorden als het zuiden van het land bestrijkt.

In Keramis is werk te zien van o.a. Pierre Caille, Carmen Dionyse, Marnix Hoys, Achiel Pauwels, Hugo Rabbaey, Bernadette Roobaerts, Sleppe, Frank Steyaert, Piet Stockmans, Olivier Strebelle, Ludo Thys, Jan Van De Kerckhove, Rik Vandewege, José Vermeersch, e.a.

In BeCraft (Anciens  Abatoirs Mons) is werk te zien van Lut Aerts, Anne Ausloos, Francis Behets, Kris Campo, Johan Creten, Trees De Mits, Sarah De Schepper, Rudie Delanghe, Rik Delrue, Tine Deweerdt, Mieke Everaet, Marnix Hoys, Vincent Kempenaers, Yves Malfliet, Hugo Meert, Marieke Pauwels, Patrick Piccarelle, Sleppe, Gerda Steegmans, Annouk Thys, Johan Van Geert, Sofi van Saltbommel, Robin Vermeersch, Jeannine Vrins, Fabienne Withofs, én … onze collega Stijn Yperman e.a.

Lionel Estève & Jochen Lempert @ Mac’s Grand-Hornu

Het werk van Lionel Estève valt op door zijn vermogen om intuïtief in te spelen op de beperkingen van tentoonstellingsruimtes op het vlak van morfologie, belichting en stemming. Op basis van het contrast tussen de twee grote zalen van het MAC’S die zijn interventie een specifiek architecturale omkadering geven, bouwt de kunstenaar een parcours op rond meerdere tegenstellingen: droog en vochtig, warm en koud, helder en donker. 

In deze installatie versmelten emotie met perceptie, het introspectieve met het  monumentale, en de lofzang op de schoonheid met poëtische schelmenstreken. Lionel Estève is geboren in 1967 in Lyon (Frankrijk). Hij leeft en werkt in Brussel.

Voor zijn eerste tentoonstelling in een museale instelling in België palmt de Duitse fotograaf Jochen Lempert vier zalen van het MACS in met zijn verfijnde natuurfoto’s. De poëtische intensiteit in elke foto, de suggestieve kracht van de panelen die ze samen vormen en de opstelling van het geheel geven blijk van een sterke beheersing van compositie en installatie. 

Tijdens zijn biologiestudies specialiseerde Jochen Lempert zich in libellen. Toen hij zich aan het einde van de jaren tachtig toelegde op fotografie, kon hij zo zijn minutieuze observatie van de wereld van dieren, planten maar ook van mensen aanscherpen. In zijn werk is hij extreem vatbaar voor minuscule fenomenen bij kleinere wezens: de sporen van piepkleine kikkers, de lichtgevende vlucht van vuurvliegjes, de wind die ruist tussen de dorre bladeren, een verzameling sproeten op een schouder. Kortom: een poëtische en fotogevoelige ecologie van discreet leven en de omgeving errond.

Jochen Lempert is geboren in 1958 in Moers (Duitsland). Hij leeft en werkt in Hamburg.


Rotterdam & Wassenaar

Ai Weiwei * Anselm Kiefer
Kunsthal Rotterdam * Museum Voorlinden

Donderdag 16 november 2023

Ai Weiwei @ Kunsthal Rotterdam

Kunsthal Rotterdam presenteert de grootschalige tentoonstelling van een van de meest toonaangevende kunstenaars van het moment, mensenrechtenactivist en criticus van autoritaire machtssystemen: Ai Weiwei. In Search of Humanity is zijn meest volledige overzichtstentoonstelling tot nu toe. De tentoonstelling biedt een indrukwekkend overzicht van de ruim vier decennia durende carrière van Ai Weiwei, met schilderijen, culturele readymades, LEGO-werken, sculpturen, installaties, fotografie en videokunst. Het bevat belangrijke werken uit al zijn creatieve fasen.

Deze must-see tentoonstelling geeft inzicht in het leven van de wereldberoemde Chinese kunstenaar en mensenrechtenactivist Ai Weiwei, zijn vroege jeugd die hij met zijn vader doorbracht in ballingschap vanaf de anti-rechtse campagne en zijn gevangenschap in 2011. De kunstwerken tonen zijn zoektocht naar menselijkheid en een betere wereld.

In Search of Humanity besteedt aandacht aan alle periodes van Ai Weiwei’s veelomvattende carrière en geeft inzicht in zijn buitengewone kunstenaarschap.

Ai Weiwei’s metamorfoses en transformaties zijn een nutteloos monument voor dingen. De verwarring die hieruit voortkomt geeft, juist in deze tijd waarin de democratie onder druk staat, waardevolle stof tot nadenken. De tentoonstelling laat zien hoe krachtig de verbeelding met behulp van kunst kan zijn.

Anselm Kiefer @ Museum Voorlinden

Dankzij zijn eigenzinnige beeldtaal, vol verwijzingen naar geschiedenis, mythologie en literatuur, groeide Anselm Kiefer (1945) uit tot een van de grootste kunstenaars van onze tijd. Zijn werk is een lust voor het oog en prikkelt het brein. Hij denkt groots, werkt op monumentale schaal met ongebruikelijke materialen en deinst er niet voor terug om de ongemakkelijke vragen van het leven te stellen. Tijdens zijn solotentoonstelling Bilderstreit bij Voorlinden kun je zijn intrigerende schilderijen, sculpturen, kunstenaarsboeken en installaties zien. Een groot aantal daarvan is nooit eerder vertoond.

Anselm Kiefer is een onvermoeibare alleseter met oneindig veel interesses. De kunstenaar is altijd op zoek naar nieuwe inzichten en betekenissen. En dat zie je duidelijk terug in zijn gelaagde werk. Daarin verweeft hij Germaanse mythologie, geschiedenis, poëzie, literatuur en filosofie. Hij gebruikt daarbij traditionele en onconventionele materialen, zoals goud, olieverf, stro en lood. Kiefer stelt zijn werken bloot aan de elementen, steekt ze in brand, voegt levensgrote objecten toe of beitelt eerder aangebrachte lagen weg. Zo creëert hij ware symfonieën vol textuur en betekenis, waaraan hij liefst blijft doorwerken. Want een kunstwerk is voor hem eigenlijk nooit klaar.


ART&FILM #01 @ FILMHUIS

Argwaan. Een docu over Luc Tuymans
Een film van Jacques Servaes (BE 2023, 70′)

Maandag 18 september 2023 om 20u30
Dinsdag 3 oktober 2023 om 18u30

De Vlaamse kunstenaar Luc Tuymans (1958) is internationaal één van de belangrijkste Belgische schilders. Tuymans wordt gevierd als de man die de schilderkunst terug op de agenda heeft geplaatst. In de oorlogszone die de internationale kunstwereld volgens hem is, beweegt hij zich met een hardnekkige argwaan.

We zien hem terwijl hij werkt aan een grote muurschildering, in zijn atelier, aan de tekentafel en als curator. Er is bij hem een continue zoektocht naar pakkende beelden, waar die ook vandaan mogen komen.
Zijn verleden spreekt door zijn schilderijen, maar ook door filmclips die hij maakte.

Tuymans neemt geen blad voor de mond, heeft een zeer uitgesproken mening en houdt zelf graag alle touwtjes in handen, iets wat duidelijk wordt dit duidelijk wanneer hij zijn grote overzichtstentoonstelling in het Palazzo Grassi in Venetië samenstelt…

‘ARGWAAN’ is geregisseerd door Jacques Servaes, van wie u bij ons eerder al de heerlijke docu ‘Ik Schilder Met Schilders’ kon zien, zijn portret van Adriaan Raemdonck, de uitbater en niet aflatende bezieler van galerie De Zwarte Panter.

In deze nieuwe docu schetst Servaes een scherp beeld van de obsessies en fascinaties van Luc Tuymans. Zelden zie je een kunstenaar zo diep – en soms misschien wel ongemakkelijk – op zijn werk ingaan.
Schilderen is een eenzame praktijk.
Niets is wat het lijkt, en de tragedie borrelt onder de oppervlakte van de dingen.

FILMHUIS – Cultuurcentrum Mechelen
www.filmhuismechelen.be